بازدید : 374 25 تير 1396 9:37 شماره :51226

نگاه به جنگل در رسانه بیشتر منفی گرایی است!
 
دانشجوی دکترای سیاست جنگل در دانشگاه درسدن آلمان در نشست نقش رسانه در درک جامعه، سیاستگذاری و مدیریت جنگل‌ها گفت: نگاه به جنگل در رسانه بیشتر منفی گرایی است و نباید در رسانه ها یک طرفه به قاضی رفت و موضوعات جنگل را صرفاً منفی و سیاه دید!
به گزارش خبرنگار مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها- محمد پیرصوفی روز گذشته در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: رسانه ها تعیین نمی کنند که مخاطبانشان در باره موضوعات چگونه بیندیشند بلکه تعیین می کنند مخاطبان در باره چه موضوعی فکر کنند.
این دانشجوی دکترا، تیترهای منفی مختلفی از رسانه های گروهی در باره موضوع  جنگل را از طریق پاورپوینت به تصویر کشید و گفت: متاسفانه جو حاکم در باره مطالب منابع طبیعی و جنگل در کشور منفی است و تنها در هفته منابع طبیعی است درباره درختکاری و نهال کاری مطلب نوشته می شود درحالی که در این حوزه باید مثبت گرا بود.
پیرصوفی تصریح کرد: در آلمان و در انظار مردم  مفهوم جنگلبان معنای ارزشمند و ویژه ای دارد بطوری که جنگل بدون جنگلبان مثل کلیسای بدون کشیش، فوتبال بدون داور، قابلمه بدون در و سوسیس آلمانی بدون سس خردل است.
این دانشجوی دکترای دانشگاه درسدن آلمان یادآور شد: مردم آلمان جنگلبان را  فردی مستحکم، پایدار، دارای اعتبار، آینده نگر و از همه مهمتر مسئولیت پذیر می دانند و بسیاری از خانم های آلمانی دوست دارند با جنگلبان ازدواج کنند و شوهرشان جنگلبان باشد.  
پیرصوفی یاد آور شد در کشور متاسفانه محدودیت ورود به جنگل وجود دارد و اگر بخواهی در حوزه جنگل اظهار نظر کنی و یا منتقد باشی برخی کارشناسان می گویند مگر تو از نزدیک جنگل را لمس کرده ای؟!، یک شب در جنگل خوابیده ای؟! و یا چکمه به پا کرده و وارد جنگل شده ای؟!،  اگر این کار را نکردی حق اظهار نظر در باره جنگل  نداری و این باور و قاعده کلی در باره رسانه ها و خبرنگاران هم صدق می کند درحالی که در سایر کشورها  اینگونه نیست  که  مثلا یک نفر بخواهد در باره جنگل اظهار نظر کند لازمه اش این است که حتماً باید یک شب در جنگل خوابیده باشد؟!
این دانشجوی دانشگاه درسدن آلمان گفت: موضوع جنگل بلحاظ ذاتی چالش زاست و ما باید برای بالندگی و حفظ جنگل به یک درک مشترک دست پیدا کنیم و رسانه می تواند نقش بی بدیلی  در این امر ایفا کند.
محمد پیرصوفی که خود روزگاری خبرنگار واحد مرکزی خبر بود و اکنون در آلمان درس دکترای سیاست جنگل می خواند به گفته ای از  نیکلاس لومان نظریه پرداز اجتماعی آلمان اشاره می کند و  می گوید؛ اگر در باره یک موضوعی رسانه ننویسد آن مطلب هیچ گاه اثر اجتماعی پیدا نمی‌کند و  بیشترین اطلاعاتی که افراد سیاستمدار و تصمیم گیر دریافت می‌کنند از طریق رسانه‌های گروهی است.
 
|
نام و نام خانوادگی :  
پست الکترونیک :  
متن پیام :  
  
آمار بازدید
بازدید روز : 1271
بازدید کل : 5362859
آخرین بروزرسانی:
1 مهر 1396 16:23